U wilt geen website, u wilt een systeem

Apple, zoals altijd, begrijpt het. De volgende update van hun OS ( Mountain Lion ) brengt een volledige integratie van activiteiten, ongeacht welk apparaat ik gebruik (helaas wel binnen hun ecosysteem). Het wordt al een tijdje geroepen, we gaan allemaal naar de cloud. Nu consumenten meer en meer gebruik maken van diverse apparaten en veel activiteiten overlappen om dezelfde dingen te doen, zoals Facebook checken, mail checken, etc. willen ze natuurlijk een naadloze ervaring. Boeken moet ik van mijn iPad verder kunnen lezen op mijn iPhone. Op dezelfde pagina, met dezelfde bookmarks, etc. Apple gaat daar in de volgende update rekening mee houden. Wat betekent dat voor de rest van de online ondernemers?

Ontwikkel je een website houd er dan rekening mee dat gebruikers ervaringen verwachten op hetzelfde niveau ongeacht welk apparaat, OS, browsers of app. Gebruikers verwachten niet minder dan dat. Een enkelvoudige website gemaakt voor de pc of mac is simpelweg niet voldoende. De smartphone is een onmisbaar apparaat geworden en we gebruiken massaal internet via deze apparaten. Voor ondernemers en merken die een nieuw platform lanceren betekent dit het loslaten van denken in afzonderlijke oplossingen maar hun dienst zien als een systeem. Een totaal platform. 

Een naadloze ervaring speelt zich af op 2 niveaus:

1. Responsive design

De eerste laag (en meest eenvoudige) is een apparaat onafhankelijke ervaring. De ‘responsive design’ trend is hierop het antwoord en is uitermate geschikt voor informatieve en corporate websites. Website eigenaren moeten denken aan het ontwikkelen van een website die werkt op diverse apparaten. Het zogenaamde ‘responsive design’ is voor het web een eerste stap in een naadloze ervaring. Responsive design gaat uit van minimale maten en past het uiterlijk op die maten aan. Als je deze website kleiner maakt zul je zien dat de kolommen zich daaraan aanpassen. Deze vorm van websites ontwerpen is de toekomst. Gewoonweg omdat de gebruiker en complexiteit van apparaten daar om vraagt. Dit betekent een verdere verdieping van een nu al een specialistisch ontwerp gebied.

2. Responsive experiences

De tweede laag draait om een emotionele naadloze ervaring. Dit klinkt complex maar denk bijvoorbeeld aan e-mail. De tijden dat je je e-mail alleen kon bekijken in Outlook liggen ver achter ons. Mail op je mobiel, mail op je pc, mail op een website zijn allemaal dezelfde e-mail. Lees ik een e-mail op mijn mobiel en bekijk ik mijn mailbox later op mijn mac dan weet mijn mailbox feilloos welke mail ik wel en welke ik nog niet heb gelezen. Of welke e-mail ik waar heb ge-archiveerd. E-mail is dusdanig transparant geworden dat we het niet eens meer merken. 

Wat als dit plots niet meer mogelijk zou zijn? Dat zou ons ergeren en frustreren. De transparantie is de kracht van het medium e-mail. Deze transparantie is alleen nog niet doorgevoerd in onze volledige online levens. Neem Pinterest. De eenvoud van de website heeft zich niet laten vertalen naar een eenvoudige app met dezelfde functionaliteit en ervaringsniveau op mijn iPad. Het gevolg: ik gebruik dit platform minder. En hoe minder een persoon een platform gebruikt hoe minder het in het dagelijkse patroon raakt van deze persoon.

Deze naadloze laag is belangrijk voor complexe websites zoals sociale netwerken als Facebook maar ook zakelijke platformen zoals Tjelp waar ik als UX designer aan werk. Een andere groep die niet mag worden vergeten is e-commerce. Online bestellen op je mobiel, order thuis tracks etc.

What’s next

Denk dus bij het opzetten van een volgend online project niet in website + een app maar denk: systeem. Een oplossing die onafhankelijk van welk apparaat een naadloze ervaring biedt. En denk niet: dat heb ik niet nodig. Nu grote partijen deze naadloze ervaringen aanbieden wordt het een vanzelfsprekendheid voor de gebruiker. Doe je niet mee dan loop je achter of doe je niet meer mee.

Doe je dat wel dan zal dat merkbaar positieve gevolgen hebben. Merken die optimaal gebruik maken van het systeem denken zullen een voorsprong halen op het gebied van gebruikersgemak. Dat vertaalt zich naar hogere aantallen gebruikers en omzet.